вівторок, 24 лютого 2015 р.

Відкриті уроки

           
      Урок  позакласного читання з української літератури
ТЕМА: « Дитина, злочин і філософія прощення»
                (за оповіданням Бориса Грінченка «Украла»)
МЕТА: ознайомити учнів із творчістю  Б. Грінченка , його оповіданням
 « Украла», створивши в класі атмосферу довіри та взаємоповаги; розкрити  майстерність письменника в зображенні особливостей дитячого світосприйняття ; вдосконалювати навички характеристики літературних героїв , індивідуально – художнього аналізу твору та критичного мислення, розвивати вміння висловлювати думки, аргументувати їх; виховувати інтерес до життя , моральні чесноти за  заповідями Божими.
Очікувані результати.
Учні повинні вміти знаходити ключові моменти в тексті твору, виразно читати за ролями, складати план оповідання, знаходити антитезу, пояснити діалектизми, аргументувати власне ставлення до героя.
Учні повинні знати: біографічні відомості про Б. Грінченка, зміст твору, Божі Заповіді, поняття про антитезу, портрет, діалектизми.
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.
Обладнання: портрет Б. Грінченка, словники літературні, порівняльна таблиця, виставка творів Б. Грінченка, презентація уроку,  картки, Конституція України.
                                                                    Епіграф:                      
                                                                                      Хто згубить честь,
                                                                                      той уже не віднайде.
                                                                                            Народна мудрість.
                                                  Хід уроку
І.  Розминка( створення сприятливого клімату на уроці).
1. Забезпечення емоційної готовності.
- Доброго дня , любі діти, шановні гості!                           
Під музичний супровід учитель виразно читає ряд­ки з поезії.

Від дня народження і до останньої хвилини
  Є мить прекрасна — це життя людини.
             По-різному йдемо життєвим шляхом:
Хтось пролітає непомітним сірим птахом,
 Комусь доводиться пливти за течією,
А хтось горить яскравою зорею...
Для того, аби знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися ні перед якими перешкодами. Вона змушена знаходити вихід із будь-якого становища, не забувати про тих, за кого відповідає перед Всевишнім...
Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу, хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви стали ще мудрішими. А тепер обміняйтесь дарунками. Доторкніться до­лонею до долоні, потисніть один одному руки, по­бажайте успіху на уроці.
Прийом « Незакінчене речення»
 Я бажаю….(творчого пошуку, впевненості у відповідях, активності на уроці , гарної оцінки, успіху, наполегливості, старанності, досягнення знань, гарного настрою, витримки , хороших знань…)
ІІ.  Обгрунтування навчання ( постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми і предмета в цілому).
1.     Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.


Сікстинська Мадонна» Рафаеля


         Література - це підручник життя, його потрібно читати уважно, брати для себе корисне. І сьогодні ми перегорнемо кілька сторінок книги життя, а саме одне важливе питання про духовне і матеріальне в житті людини, питання , в основі якого лежить віра в людину, в її здатність до милосердя, питання злочину і філософії прощення. яке є актуальним для нас , сучасних  громадян.



2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
3.     Повідомлення теми, завдань уроку.
                                                 Легенда
Учитель. Йшли по дорозі троє подорожніх: Вода, Вогонь та Честь. Підійшли до роздоріжжя, зупинились і вирішили розійтись. Кожен піде своєю дорогою. А як же відшукати кожного із нас?
 -  Якщо захочете знайти мене,— сказала Вода,— ідіть за тим, хто спраглий.
 -  Якщо захочете знайти мене,— сказав Вогонь,— ідіть за тим, хто хоче зігрітися.
А Честь стояла і мовчала.
 - Чого ж ти мовчиш? Як віднайти тебе?
     Хто мене загубить, той уже не віднайде,— відповіла Честь.
Вчитель.  Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над творчістю письменника , який все своє життя відстоював ідеал честі,  добра і любові, благородні людські почуття.
      Отже, епіграфом нашого уроку я взяла саме такі слова :
                                                                    Хто загубить честь,
                                                                    той уже не віднайде.
                                                                                (Нар. мудрість)  
А тему нашого уроку навіяло саме оповідання Б.Грінченка « Украла».
«Дитина, злочин і філософія прощення»
 Розгорніть зошити , запишіть число і тему уроку.
( А ось , щоб зрозуміти в чому ж злочин і філософія прощення, потрібно опрацювати творчість письменника, створивши в класі атмосферу довіри та взаємоповаги, розкрити психологію поведінки героїв, вдосконалювати навички характеристики героїв та ідейно-художнього аналізу твору, простежити розвиток конфлікту через аналіз образів та картин, провести навчальну дискусію про вчинок одного з персонажів, розвивати вміння висловлювати свої думки,  аргументувати їх, критично мислити ;  виховувати інтерес до життя, почуття добра милосердя, вміння прощати, співчувати, а це все моральні чесноти за заповідями Божими).         
-         А проблемним буде  таке питання: Над чим спонукає замислитись оповідання Б. Грінченка « Украла».
Адже поняття слова  філософія в перекладі означає  – любов до  мудрості,
це вчення про принципи життя і пізнання .
     Вчитель. І йдучи до школи , діти , я знайшла квітку під назвою « МРІЯ». Я дарую кожному з вас чарівну пелюсточку цієї квітки. Загадайте бажання – очікування від сьогоднішнього уроку, запишіть його на пелюсточці. А в кінці ми визначимо, чи здійснилось воно.
           Я хочу дізнатися про… , навчитися…, отримати…, побачити…, зрозуміти…  .
  ІІ. Актуалізація ( зацікавлення , спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку)
 Пояснення нового матеріалу.
      - Що ж ми знаємо про Бориса Грінченка, оповідання якого будемо обговорювати на сьогоднішньому уроці?
1. Коротка розповідь учителя.
       Б. Д. Грінченко (літературний псевдонім — Василь Чайченко) —відомий як драматург, прозаїк, перекладач, історик, фольклорист, педагог, публіцист, етнограф, бібліограф, організатор видавничої справи.
      Вся робота його була спрямована на прагнення знайти шлях до серця читача. Він був людина, яка йшла до своєї мети будь-якою ціною.
 Сучасники говорили про нього : « Більше працював , ніж жив»
    Діти,  вам було випереджувальне завдання підготувати коротенькі історичні повідомлення про Б Грінченка.
2. Короткі історичні повідомлення учнів про Б. Грінченка.     
    Вчитель.
  Отже, від тяжких переслідувань, через матеріальні нестатки, боротьби з тогочасною владою підірвали його здоров'я, він захворів на сухоти. 1910 року поїхав лікуватися до Італії, де і помер (6 травня), але тіло перевезли на Україну  й поховали на  Байковому кладовищі.                                                                                                                           
- Якою ж був людиною Б. Грінченко?(яка плідно працювала і будь-якою ціною йшла до мети)                                                                                    
                                                                                                                              Вчитель.
     Дитинство. У кого його не було? Але у всіх воно різне. Ви народилися і живете в мирний час( хоча цього не можна сказати про наших друзів східних областей) , про вас турбуються батьки. Ви захищені від біди і горя, маєте можливість відвідувати школу, гуртки за інтересами.
     Підберіть до слова «дитинство» епітети : щасливе, мрійливе, світле, радісне, безтурботне.
Метод « Асоціативний кущ»
- З  якими поняттями у вас асоціюється слово « дитинство»?( життя, мама і тато, моя сім’я, радість, щастя, мир, спокій, безтурботність, мрія, тепло, сонце)
     На сьогоднішній урок ви підготували різнокольорові паперові смужки. Прошу підняти вгору ті кольори, які відповідають умовам вашого життя в сім'ї, школі, суспільстві. Всі ви підняли барвисті кольори, ніхто з вас не підняв чорного кольору. Так це означає, що ваше дитинство відповідає тим означенням, які ви підбирали до слова «дитинство».
 – Чи    підходять  такі  означення   про  дитинство  нашої  головної героїні твору Б. Грінченко «Украла» Олександри? — ні.
 – Чому?  ( бо вона жила з батьком – п’яницею, сім’я не мала статків , не було що їсти, життя було убоге)
       А що таке крадіжка?( погана звичка, поганий вчинок, це є гріх)
       Крадіжка -  це злочин, який карається законом. Стаття 10 Кримінального кодексу України говорить : «Таємне  викрадення індивідуального майна громадян карається позбавленням волі на строк до трьох років або виправними роботами строком до 2 років».             
Метод «Мікрофон»
— А чи задумувались ви , чому люди здійснюють цей злочин?
( Безвідповідальність батьків, зацікавленість до крадіжки, заздрість, егоїстичність, безтурботність, безвладдя, лінивість., не бажання працювати, матеріальні статки, немає що їсти ).                                         
Вчитель. Так, одні крадуть, щоб збагатитися, інші — бо заздрять, другі - щоб прохарчуватися, треті — щоб обміняти на щось, інші - бо їм подобається і у інших - це вже не виліковна хвороба.
Кожен злочин карається законом.
Метод «Прес».
-         Що краще зупинить крадіжку: тюремне ув'язнення чи людська доброта?
( - Я вважаю, що тюремне ув’язнення  припинить крадіжку.
Тому що за злочин потрібно нести покарання.  
Наприклад, про це записано в основному законі Конституції
Отже, тюремне ув’язнення буде уроком для  інших.
(-  Я вважаю, що краще зупинити крадіжку добротою.
 Тому що  є різні випадки скоєння крадіжки.
 Наприклад, про це свідчить випадок , який описаний в оповіданні .
Вчитель.Отже, доброта душі, теплота слова,  вміння прощати може зупинити крадіжку. Звернімося до твору.
3. Ідейно – художній аналіз твору.
1. Який сюжет оповідання?( короткий переказ твору)Про що розповідається у творі?
Учитель.  Ще мить тому , у класі були Олі, Христини, Івани, Тараси, Вадими, Аліни, а тепер ви стали учасниками подій, що відбулися понад 100 років тому. Щоб побути на місці цих героїв, ми прочитаємо в ролях.
Метод « Драматизація».
2.  Виразне читання твору за ролями .                            
I  група — Олександра, Пріська, вчителі.
II група — Олександра і діти.
 III група — учні і діти.

3. Робота із словником діалектизмів.
- Як ви розумієте значення слова « до пуття»?Як називаються ці слова?
- Які слова називаються діалектними?( слова , які вживаються жителями певної місцевості)
 - Яка їх роль у творі?( для правдивого та яскравого відображення місцевого побуту або для мовленнєвої характеристики героїв твору)                            
- Які використав Б. Грінченко у своєму оповіданні діалектні слова?( юрба, прикажчик, економія, сита, завсігди, перепічки, загомоніла, зареготалась, торба)
4. Робота в групах.
1  група.
1. Скласти  план оповідання (простий) .
1. Сердитий і неласкавий гомін.
2. Страшна звістка .
3. Гірке ридання і зізнання Олександри.
4. Розумне вирішення проблеми.
5. Вийшла з школи  розумна і чесна дівчина.
2 група.
 2. Дати відповіді на запитання:
1 . Про які часи йдеться в оповіданні Грінченка?(події Великої Вітчизняної війни)
2. Яка подія відображена в ньому?(конфлікт між дітьми, який виник через крадіжку Олександри шматка хліба у подруги Прісі)
3. Як показані Олександра і Пріська в той момент, коли вчитель дізнається про крадіжку? Чому саме так?
4. Що вас вразило у творі?( тяжке життя дітей, мудрість вчителя)
5.Як ви уявляєте майбутнє Олександри? (буде щасливою ,  доброю , чесною людиною)
З група.
 1.Виписати епітети, порівняння, метафори. Яка їх роль?
Епітети : неласкавий гомін,біляве у веснянках обличчя, сита дівчина,добре годована, весела дівчина, нерозумні сірі очі, ситими щоками, боязка дівчина, гірке ридання…
Метафори:, очі сховались, звістка вразила.
 Порівняння: обличчя бліде, як крейда,сиділа непорушно , мов кам’яна, обличчя, як жар червоне.                                                                                                             



5. Опрацювання літературознавчого словника  ( на дошці).
Антитеза (від  грецького  слова) -  протилежний  - це зіставлення протилежних явищ, думок, почуттів, рис характеру.     
-  Спробуємо   визначити, як   цей   прийом   використав Б. Грінченко,
описуючи головних героїнь твору — Олександру та Пріську.
6. Робота з порівняльною таблицею.        
Героїня
Соціальне походження
Умови життя
Портрет
Олександра
«Дочка сільського
писарчука -
п'яниці»
«Ми їмо сухарі вже другий тиждень»
">">">ound-attachment: initial; background-clip: initial; background-image: initial; background-origin: initial; background-position: initial; background-repeat: initial; background-size: initial; line-height: 150%; margin-bottom: 0.0001pt;"> « … її біляве, вже у веснянках, обличчя  було  як крейда»,     «Бліде обличчя», «Мале, біляве дівча».
Пріська
«Батько її був  в економії  за прикажчика»
«Вона  завсіди приносила з дому гарячу їжу: пиріжки,перепічки, коржі».
«Пріська була дівчина сита, добре годована, її нерозумні очі зі сміху аж сховалися за ситними очима».

 - Висловіть побажання двом дівчаткам: Прісьці та Олександрі.
Прісьці: вмій поділитися , якщо в тебе є  , допомагай в біді, не живи одним днем, зажерливість до добра не приведе, вмій прощати, не смійся з чужого горя…
Олександрі:не бійся розповідати про свою біду, не соромся, пам’ятай , що завжди є вихід, знай, що є завжди добрі люди, вір, що добро завжди перемагає зло…
7. Словникова робота. 
 - Які слова називаються синонімами?
- Підберіть синонім до слова « плакати»?( ридати, рюмсати, ревти…).
 А яке лексичне  значення мають ці слова?                                       
Ридати -  голосно плакати, схлипуючи і захлинаючись сльозами.
Плакати — лити сльози від горя, болю.                                            
 - Чому Грінченко неодноразово вживає в оповіданні слово «ридати» ? (Щоб підкреслити глибину переживань героїні. Отже, з поведінки Олександри ми бачимо, що вона переживає за скоєне).
 8. Характеристика героїв твору.
Назвіть риси характеру Олександри? (добра, невпевнена в собі, людина, яка вміє відповідати за свої вчинки);
 - А Пріськи ?(  горда,  веселої вдачі, навіть, коли розповідає про те, що трапилось, сміялась, не вміла співчувати).
Метод « Сенкан»(Олександра, Пріська)
1. Олександра.                                       1. Пріська.
2. Бліда, добра.                                      2. Ситна, черства.
3.Ридала, недоїдала, бідувала.            3. Звинувачує, сміється, зраджує
4.Відповідає за свої вчинки.               4. Не могла говорити не сміючись
5. Школярка.                                         5. Сита дівчина
- Назвіть художні засоби, які характеризують героїв твору ?           
 Робота в трійках.
 Епітети: палко і голосно гомоніли, неласкавий гомін, сердитий, біляве обличчя, сіро-сині очі, нерозумні ласкаві слова, сита дівчина, голосне, гірке ридання.
Порівняння: лице біле, як крейда;  сиділа, як кам'яна, мов скам'янівши; як жар червоне лице.
 Метод «Коло думок»
-   Як ви ставитесь до вчинку Олександри?
(відповіді учнів)
      «Вона мовчала і сиділа непорушне як кам'яна», «...голосне гірке ридання розітнулось у школі», «...вона нічого не хотіла їсти і все плакала».
-    Яке ставлення  передає автор цими рядками? (так передає Б. Грінченко стан душі «крадійки», яка розуміє, що скоїла гріх).
-   А як ставились до вчинку школярі? (вороже)                         
V.   Усвідомлення  змісту (знайомство з новою інформацією, аналіз інформації, особисте розуміння).
 Вчитель.
 - Діти , розставте розділові знаки?
          Стратити …  не можна…  помилувати.               
Пам'ятайте пунктуацію: від місця постановки розділового, залежить вирок. -      1.Хто мав таку думку до вчинку Олександри?
3. Хто допоміг дітям по-іншому поглянути на вчинок Олександри? ( він зумів викликати у дітей жаль і співчуття до дівчинки, бо вона крала  хліб , тому   що була голодною, незважаючи на злидні , в яких жили тоді діти,  пробудив у них почуття доброти , здатності завжди підтримувати одне одного).
4. Які    риси     характеру    виховує    вчитель    у     школярів? (товариськість, довірливість, ввічливість, взаєморозуміння, взаємоповага, вміти прощати,чесність, доброта, вдячність , привітність, милосердя, толерантність, вірність, благородство, щедрість, ). А що ж засуджує? (жорстокість, байдужість, грубість, заздрість, лінощі, хитрість, зазнайство, ненависть , зраду.)
5. Що було причиною злочину?(діти були не захищені законом, жили в малозабезпечених сім’ях, голодували, бідували, події війни.)
         Визначення факторів, які сприяли злочину
тяжкі умови                    пияцтво батька
                      ЗЛОЧИН                                                               
голод                спокуса         нещасне дитинство

VI. Рефлексія( критичний момент уроку: учні переробляють нові знання на власні,  запам’ятовують так, як розуміють,  активно обмінюються думками, удосконалюють і поповнюють словниковий запас, вибирають правильний варіант).
Вчитель. Однією з головних ознак товариськості є чесність. Як же зрозуміти письменника, який стосовно однієї людини вживає антоніми украла —   чесна.                                                                                                 
Починається оповідання із заголовку «Украла», а закінчується реченням «Цього року вона вийде зі школи чесною людиною» . (Бо в ті часи люди крали, щоб вижити).  Борис Грінченко вчить прощати.
- Що ж допомогло однокласникам  простити Олександру її «гріхи»?

Слова вчителя                                позиція автора
                            ПРОЩЕННЯ                                               
Жалість                                          розкаяння дівчинки

 Бесіда.
- Чи можна вважати оповідання Б. Грінченка актуальним і сьогодні?
        -   Чи  немає Олександр  серед нас  сьогодні?                                              
          ( виступи дітей)
Вчитель. Так, і сьогодні трапляються випадки, коли в школярів зникають
кишенькові гроші , інші речі, а    чинять діти ці вчинки не задумуючись над наслідками  своїх  дій.   Тепер  діти   мають  права,   але  не  потрібно   ними зловживати і пам'ятати про обов'язки.
2.Чого навчає цей твір?
А зараз вернемося до проблемного запитання нашого уроку і з’ясуємо:
- Над чим спонукає замислитися  твір Б.Грінченка «Украла»?( співчувати , пам’ятати , що завжди є вихід з будь – якої ситуації, бути милосердними , допомагати, робити добрі справи)
3.Чи змінилася  ваша думка про  вчинок Олександри,  після  обговорення твору?А зараз звернімося до епіграфа нашого уроку. Як ви розумієте слова:      « Хто  згубить честь, той уже не віднайде».        
( жорстоко осуджувалося тих, хто краде. Це вважалося чи не  найстрашнішим гріхом, і тавро    такого злочину людина повинна була нести все своє життя, якщо навіть оступилася один раз)
( втративши честь ,повагу, авторитет , дуже важко  віднайти, тому що один раз  вчинив -   на другий раз , не вчинивши , подумають про тебе)
4.Яка   ж   тема   оповідання?   (доля   дітей,   обділених   батьківським піклуванням в повоєнні роки).
5.Які проблеми порушує автор?                                            
(взаємини між батьками і дітьми; між однолітками;  між вчителями та учнями; добро і зло, милосердя, чесніть ).
Підсумок уроку.             
Учитель.
 Діти, а чи здійснились ваші мрії-очікування і мрії-побажання?
 Метод « Незакінчене речення».
 Я зрозумів..
Я переконався..
     - Тож нехай пелюстки квітки повертаються до неї, щоб наступного разу здійснити нові ваші мрії!                                                       
   Вчитель. Протягом усього уроку ми аналізували вчинок вашої ровесниці, героїні твору Б. Грінченка «Украла». І, напевне, кожен з вас зробив висновок, що красти не можна, бо це один із найважчих гріхів.  
  «І створив Бог людину з поро­ху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі їй — І стала людина живою душею», — читаємо у Книзі книг про появу людини на світ   Божий. Мільярди людей... Усі вони неповторні й несхо­жі. Вони — як зірки на небі, де кожна світить по-своєму.
       Погляньте на свої долоні. На перший погляд, вони у всіх однакові. Але відбитки пальців і ліній життя у кожного різні. Це є свідченням того, що в  кожної людини своє місце та призначення, свій шлях. А чи можемо ми бути творцями своєї долі? Чи залежить від нас, яким
буде наш шлях: тер­нистим чи шовковим? (все в наших руках ,що потрібно прощати , не потрібно зазіхати на чуже майно, перш  ніж звинувачувати потрібно вияснити причину, пам’ятати, що красти гріх)
             Вчитель. Отже, якщо будуть тяжкі хвилини у вашому житті, не зазіхайте на чуже добро, не крадіть, а попросіть допомоги у друзів, близьких, бо згубивши честь важко віднайти.
Хай девізом вашого життя будуть 10 біблійних заповідей (додаток).
  
 Оцінення учнів.
 На високому рівні працювали…
На достатньому рівні працювали…
Майстерно читала в ролях….
Виявляти більше активності..
 Домашнє завдання.
1.  Твір-роздум  «  Я хочу,  щоб  усі  діти  були  щасливими.  Але як  це зробити?»
2. Вивчити   напам’ять Божі заповіді.
3. Підібрати прислів’я на тему: сирітство, пияцтво.
Наприклад: допився до того , що в хаті вітер віє; всяк відає, як сирота обідає, а не всяк баче , як сирота плаче.                                                 
Додаток.
Божі  заповіді.
1.      Господь, Бог твій, і нехай не буде тобі інших Богів переді мною.
2.      Не роби собі подоби Бога.
3.      Не призивай Імення Господа, Бога твого на даремно.
4.      Пам'ятай  день суботній (недільний),  щоб святити його.
5.      Шануй свого батька та матір свою.
6.      Не вбивай!
7.      Не чини перелюбу!
8.      Не кради! 
9.      Не   свідкуй   неправдиво   на   свого ближнього.                                  

10.    Не заздри!



Презентація до уроку Дитина, злочин і філософія


Тема: Леся Українка «Лісова пісня». « Не можеш ти  своїм життям до себе    дорівнятись»
 Мета:розкрити філософський конфлікт, порушений у творі, з’ясувавши    його; на основі аналізу тексту формувати в учнів власне розуміння авторського задуму, зреалізованого  в образах та картинах « Лісової пісні»;                        розвивати вміння учнів аналізувати,висловлювати власні думки, аргументувати їх, вміння дискутувати; виховувати високі моральні я кості та активну життєву позицію.
Обладнання:опорний конспект, портрет Лесі Українки, текст драми-феєрії
« Лісова пісня»,мультимедійна презентація, картки, правила дискусії, ключові фрази.
Тип уроку: урок  сприймання і засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-диспут
Методи і прийоми: робота в групах; метод « Прес», «Незакінчене речення», « Кола Вена», « Дискусія»,« Сенкан», « Драматизація», «Гронування»,
« Асоціативний кущ», «Мозкова атака»; прийом повільного читання, бліц – опитування, бесіда, літературна вікторина «Впізнай героя».
Учні повинні вміти: виразно читати цитати драми; розкрити філософський конфлікт, порушений у творі, аналізувати текст; висловлювати власні думки, аргументувати їх; дискутувати, робити висновки.
Учні повинні знати: зміст твору, тему, основну думку; розуміння авторського задуму.
                               Епіграф уроку:
                                                 Сильніше за любов злоба горить,
                                                Сильніше за красу вражає бридь,
                                                 Але життя росте лишень з любові,
                                             Лишень краса людей навчає жить !
                                                                                           Д.Павличко
                    Хід уроку
I.                   РОЗМИНКА.(створення сприятливого клімату на   уроці)
1.     Забезпечення емоційної готовності
      Доброго дня всім! Дорогі , діти, з яким настроєм  ви прийшли на урок? Означте його одним словом-прикметником (добрий , гарний…).
А тепер подивіться одне на одного й подаруйте усмішку, вона розпогодить наші душі, налаштує на добру роботу і памятайте:
                                   Що ти землі-людина,
                                    І хочеш того чи ні –
                                   Усмішка твоя – єдина,
                                     Мука твоя - єдина ,
                                      Очі твої  - одні.
Усмішка кожного з вас особлива, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен із вас неповторний.
-         Що вирізняє вас з-поміж інших?
Прийом « Незакінчене речення»
          Я неповторний, бо…(маю гарний голос…)
          Я неповторна, бо…( люблю малювати…)
-         А чи можна це означення   застосувати до героїв нашого твору, який ви прочитали і, переконана, нікого не залишив байдужим?( Так, вони є неповторними).
II.                Обгрунтавання навчання  (постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми і предмета в цілому)
1.Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
Вчитель.
Коли засумував за рідними, напиши листа. Коли на душі радісно, поділися з друзями. А коли захотілося додому, відвідай рідну оселю. Леся Українка на чужині  засумувала за рідним Поліссям. Ця  туга вилилася рядками чудового твору « Лісова пісня». Вона ніжна , як листя верби, глибока,  як весняне небо, проза, як джерельна вода.
2.     Мотивація навчальної діяльності учнів.
Література – це підручник життя,  його потрібно читати уважно, брати для себе корисне. І сьогодні ми перегорнемо  кілька сторінок книги життя, а саме одне важливе питання  про духовне і матеріальне в житті людини, яке є актуальним для нас , сучасних громадян.-3-
3.Повідомлення теми і завдань уроку.
Тему нашого уроку навіяв сам текст твору « Лісова пісня»:
« Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись». Розгорніть зошити , запишіть число і тему уроку.
-         Чиї це слова?( Мавчині)
-         Кому вона їх адресувала?( Лукашу)
А ось зрозуміти , чому вона це сказала, який зміст вклала в ці слова, розглянути проблематику драми, простежити розвиток конфлікту через аналіз образів та картин, провести навчальну дискусію про ганебний вчинок одного з персонажів, розвиватимемо вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх, виховуватимем високі моральні якості та активну життєву позицію – це і є завдання сьогоднішнього уроку.
Проте слід згадати, що тему твору підказало поетесі саме життя, пронизане  її переживаннями.  Кожен з нас читав драму, сприймаючи по-своєму її художній світ, хвилювався  за долю героїв, переживав за їхні злети та життєві негаразди. В результаті сподіваюся, кожен з вас сьогодні має на меті переконатися щодо поведінки героїв, правильності чи неправильності способу їх життя.
Адже Лукаш – це людина, яка живе в неволі, він не може себе реалізувати, своїм убогим, нужденним життям до себе дорівнятись.
-А чи зможеш це ти, сучасний громадянин?                          
  Це і є проблема нашого уроку.
Метод « Асоціативний кущ»
-         З якими поняттями у вас асоціюється слово « життя»? Назвіть одним словом.( воля, щастя , мир, спокій, радість ,  неповторність, існування).
А ось у мене життя асоціюється з квітами , що ми збираємо  на своєму життєвому шляху. Та оскільки кожен іде своєю життєвою дорогою , то й квіти збирає лише ті, які трапляються тільки йому. У вас на партах є ось такі квіти-життя, на яких ви напишете: чого ви очікуєте від уроку? (записують очікування на квітах)
       Тож бажаю вам  зібрати запашний букет з квітів , від якого отримаєте насолоду й задоволення.
III.             Актуалізація( зацікавленість, спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку)
 « Лісова пісня» -  прекрасна казка про любов і зраду, про  силу лісову і водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею через любов і красу.  Тому я і взяла епіграфом до уроку поетичні рядки  Дмитра Павличка(зачитую). Це ж утверджує і «Лісова пісня»
*Почнемо роботу з літературної вікторини
 « Впізнай героя»
Ключ до вікторини.1. Дядько Лев;2. Лукаш; 3.Лукаш;4. Мавка; 5. Мавка;6. Килина;7.Мати Лукаша;8. «Той, що греблі рве»;9. Водяник;10. Той, що в скалі сидить»11. Перелесник;12. Лісовик.-5-
Метод « Мозкова атака »
Продовжимо роботу шляхом методу « Мозкової атаки » та опорного конспекту,який ми з вами упорядкували на попередньому уроці.
1.      Жанрова приналежність « Лісової пісні »
(Драма – феєрія ,бо в ній поєднується розповідь про реальні і фантастичні події, є фантастичні перетворення персонажів)
2. Які два світи протиставлені у творі?
( людський світ та вільний світ природи)
3. Назвіть представників цих світів?
(Люди: Лукаш, дядько Лев, мати Лукаша, Килина;
Представники природи: Мавка, Лісовик, Перелесник, Потерчата, Русалка, « Той що греблі рве», « Той що в скалі сидить » (Марище)
4.     Розвязувати  проблему духовності матеріального в житті людини будемо крізь призму кохання представниці « вільного світу » природи Мавки і Лукаша – звичайної людини з її буденними проблемами про матеріальне. За що ж Мавка полюбила Лукаша?
( За дар творити музику, виливати на      природу,людей, на людські почуття )
5.     Як висловлюється героїня про спів сопілки?
(як голосно грає, як глибоко крає)
6.     Якими помислами перейнята Мавчина душа?
А життя Лукаша – це тільки талант, творчість ?
- високі помисли,порив до прекрасного
- ні, це буденність і неволя
7. Перше кохання неповторне, як поетеса відтворила неповторність такого прекрасного почуття?
(на голос сопілки відгукується природа,прокидається Мавка, Лукаш захоплюється її красою).
8.Що означає виразно-щирий голос сопілки?
(Той,що йде від щирого серця)
9. Чому душа Мавки співає?
( від краси,любові)
10. Які людські почуття уособлює у творі образ Мавки?(любов)
    -А Лукаша? ( зрада )
- То ж який філософський основний конфлікт порушено у драмі-феєрії ?
(талант,високі почуття персонажів не відповідають принизливим умовам повсякденного життя).
Діти, зверніть увагу на дві колонки опорного конспекту:
-         що уособлюють слова першої колонки?
(мрію, високу мрію, віру у щось світле, прекрасне)
-         А що уособлює слова другої колонки?
( реальність,сучасне життя, буденне життя, сіру буденщину)
-         То ж які два світи показує нам Л. Українка у драмі?
( світ високих мрій та сірої буденщини ).
Метод « Асоціативний кущ »
1.Висока мрія
-         краса
-         правда
-         гармонія
-         творчість
-         віра
-         воля
-         духовність
-         ідеал
-         любов
-         добро
-         правда
2.Сіра буденщина
- зло
- суєта
- егоїзм
- неволя
- користолюбство
- інертність
- зрада
- заздрість
Хто з героїв є втіленням цих світів?
1.Мавка
   Дядько Лев
   Лісовик
2.Килина
Мати Лукаша
Марище
(Лукаш - я вважаю, що є представником двох світів, бо він представляє різні сторони конфлікту, який полягає у роздвоєнні людської душі).
-         Які протиставлені сили діють при роздвоєності людської душі?
                                    Людська душа

Добро, зло                        Правда ,неправда                            любов, зрада
Вчитель. Так,кожна з цих категорій не може існувати без іншої, бо це один  із філософських законів: боротьба і єдність протилежностей. Таку ситуацію можемо спостерігати і в сучасному   житті.
            I.      Усвідомлення змісту(знайомство з новою інформацією, аналіз інформації,особисте розуміння).
 Вчитель. «  Лісову пісню» не можна  ні читати, ні осмислювати похапцем, бо тоді залишаться непоміченими справжні золоті розсипи. Хочеться , щоб цей твір не лише  збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитися над людськими цінностями  і сенсом власного життя.
              Якщо драма названа піснею, то пролог можна з впевненістю  назвати заспівом, який з першого слова вводить нас у світ одухотвореної природи. Перед очима постає «Старезний , густий, предковічний ліс на Волині»
Метод « Драматизація»
 Уривок з драми: « Не руш! ….Як солодко грає»
 Вчитель. Прекрасна місячна ніч. Спалахує кохання.
Лукаш. Притулись до мене.
 Я дужий, - я здержу, ще й обороню
(Мавка прихиляється до нього)
 Мавка. Ох! Зірка в серце впала.
Бесіда.
-         Що приваблює вас у поведінці  і словах Лукаша?                   ( молодий , соромязливий,  довірливий, щирий, наївний, музикальний. )
-         А як ви розумієте цитату з твору «… в  очах ще має щось дитяче»?( ще зовсім молодим , з незіпсованою молодою  душею, яка потім через вплив навколишнього середовища зміниться).
-         Що свідчить про те , що Мавка духовно багатша, а Лукаш приземленіший?
  ( - Мавка хоч і фантастична істота, любов для неї є цілком природним станом душі, мова сповнена глибокого ліризму і ніжності, тепла і доброзичливості. Саме мова Мавки є дзеркалом душі. Мавка наділена глибокою мудрістю від природи. Мова проникнена роздумами про світле почуття і болючу зраду.
Лукаш думає , що в лісі все німе, а для Мавки  в лісі ж нічого німого немає, бо стара верба для неї як мати, а Лісовик -  дідусь.)
-         Чим розповідь Лукаша подивувала Мавку, а чим захопила? (здивувало те ,що Лукаш соромиться сказати їй про красу її,-що сам не зможе знайти собі пари, - а захопила гра на сопілці, яка розбудила її, покликала до любові)
Робота в групах( випереджальне завдання)
Iгрупа.
-         Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину, утвердила думку , що людина – творець краси?
        IIгрупа.
-         Які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша?
     Відповідь дати методом « Гронування»
1.     Мавка:ідеал гармонійної людини; милосердна ; мудра; щира; волелюбива;  людина чистих помислів; світла ;людина  краси; тонкої чутливої натури; одухотворена, правдива; здатна до самопожертви заради інших безкорислива; незрадлива;
2.      Лукаш:проблема сили кохання; Хатнього рабського духу;неволі; проблема душі людини; трагедія само зради; людини і мистецтва, яке здатне сіяти в душі любов; проблема - матеріальне переважає над духовним ; добра і зла;людини і природи.
Прийом « повільного читання»
« Бач , я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш, хоча душа твоя співає виразно-щирим голосом сопілки»
-         За що Мавка полюбила Лукаша?( за дар творити музику і впливати на природу, на людські почуття).
-         Чого не розуміє  в собі  Лукаш ?( він не розуміє свого таланту)
-         Чому душа має співати? (вона співає від краси любові)
-         Яке значення слів виразно-щирий?( той, що йде від щирого серця)
  Мавка безмежно щаслива , але в її серці зароджується  передчуття  чогось недоброго: « Що ж мені суджено – щастя чи муку
Метод « Коло ідей»
-         Що ж суджено Мавці – щастя чи муку?
-         На мою думку , Мавка щаслива, переступивши фізично поріг Лукашевої хати, мавка не може переступити його духовно, попри все залишається щирою, вірною, доброю, бо саме так розуміє сенс свого життя.
-         Мавка страждає , не послухавши застереги Лісовика « Раз ступиш на людську стежку – І воля пропаде» І , дійсно,  Лукаш зрадив її , принісши їй невимовні муки , страждання.
-         Проблемне питання.
-         - Який образ -  Мавки чи Лукаша – ви вважаєте більш трагічним ?
(Звичайно, трагічним є образ Лукаша. Бо велика біда – не  мати
злагоди з  самим собою. Лукаш зрадив не лише Мавку , а й себе, власними руками зруйнував щастя, зневажив Долю , совість .Йому навіть нема на кого нарікати, і Лукаш карається пекельною мукою. Поєднавшись з коханою у смерті , він стає щасливішим, ніж за життя, позначеного помилками і тяжкою зрадою.)
-         Лукаш кохав Мавку, чому він одружився з Килиною?
( на жаль, йому не вистачило сил іти проти волі матері, сіре буденне життя взяло верх ; черствіє його душа, занепадає музична творчість ; він не зміг « своїм життям до себе  дорівнятись », тобто не зрозумів у чому його поклик щастя, що наймиліше і найдобріше в житті і перетворився на вовкулаку.)
-         Хто такий вовкулака? ( той, хто зрікся духовного життя, згасив порив до прекрасного, перестав бути людиною)

Метод « Дискусія »
Чи можна пробачити зраду Лукаша?
( на партах  правила дискусії-картки)
-         Що ж  є предметом дискусії? ( зрада)
Поміркуємо над питанням: « Чи можна пробачити зраду Лукаша?»
Чи можна пробачити зраду Лукаша?
Так:
1.Лукаш дуже молодий, гарний, в очах щось дитяче.
2.Мавка має в серці те, що не вмирає, а Лукаш,можливо, ще цього не знайшов.
3.Прохання матері, лукавство Килини, безвольний характер Лукаша.
Ні:
1.Лісовик: « Доню,доню, як тяжко ти каритимеся за зраду ».
2.Лукаш повинен залишитися вовкулаком, бо вчинив зло.
3.Перше кохання - річ неповторна, двічі відчути людині його не дано.
Діалог з літературним героєм.
Проблемна ситуація в межах дискусії  : любов підносить людину, а в житті панує буденність.
-         Що ж протиставляє Мавка цьому?
( Мавка-дівчина – демонструє картки з поняттям, ставлячи питання класу ).
Я протиставляю:
- добро: а чи завжди воно торжествує?
- талант: чи визнають його люди?
- душу: а чи треба її відкривати всім?
- красу: чи врятувала вона світ?
- волю: а можливо, краще бути рабом?
- чистоту помислів: а зустріла байдужість людей?
- кохання: Лукаш зрадив і карається за зраду. Чи правильно це?

  Метод « Незакінчене речення »
 Я пробачаю зраду, бо…
Я не пробачаю зраду, бо
      Усі ваші погляди на вчинки персонажів мають місце. Скільки облич, стільки думок. І всі вони цінні, як і ви самі. Навчитися  самостійно мислити, і тільки так ви сформуєте із себе особистість.
Вчитель  Леся Українка писала:
   « Любов – це чудова поема, яку люди потім перечитують у спогадах, без болю, без припинення почуття ».
 Що ж для вас, любі мої, таке кохання?
-         незвичайне почуття, яке не можна описати;
-         диво, яке не можна пояснити;
-         найкращий скарб, який дало нам життя;
-         єдність людських душ і сердець;
-         світле почуття;
-         святе почуття, яке завжди берегтимеш у своєму серці.
   Чи є на землі людина, яка б не хотіла кохати і бути коханою, яка б не мріяла про взаємність почуттів? ( немає )
    Якби вам довелося вибирати між кохати і бути коханим: щоб ви вибрали?
      Кохати: - приємно, коли тебе кохають, та кохати самій  краще;
                    - кохати без взаємності – щастя;
                    - краще самому страждати від нероздільного кохання, ніж бачити, як хтось страждає від того, що ти не можеш відповісти взаємністю;
                  - кохати хоч з маленькою надією бути колись коханим.
Бути коханим: - приємно відчувати, що ти комусь потрібна;
                           - приємно, що без тебе чиєсь життя мука;
                          - на світі легше жити, коли знаєш, що десь є людина, яка заради тебе готова на все;
                         - бути коханими, значить ти живеш;
                         - бути коханим, це значить, що ти щасливий.
Вчитель   У житті так часто буває, що велике кохання змінюється гіркотою розчарування. Хотілося б, щоб у житті всі розминулися з цим, а якщо не вийде? Як би ви вирішили цю проблему?
Вчитель  . А якби на шляху вашого кохання стояли батьки?
( Звичайно, які ж батьки бажають зла для своєї дитини, але часто трапляється так, як у нашому творі ( мати Лукаша своїм наріканням штовхає його з правильної дороги ).
А як ви вважаєте: після всіх життєвих негараздів треба жити?( відповіді)
       « А треба жити !» 
 - Хто сказав ці слова?               ( Лукаш Килині)
- « Людина тільки може так дивиться »
-         Чи пригадуєте ви, кому належить ця фраза?
-         У якому епізоді твору вона прозвучала?
( Мавці; 3 дія - розмова Лісовика і Мавки )
-         З яким почуттям дивився вовкулака Лукаш на своє втрачене кохання?
-         ( зачитайте цитату з твору)
( « … він до мене звів такий болючий погляд туги й каяття, без надії…»)
-         Що значить « болючий погляд » ?( болючий погляд – очі – то дзеркало душі. Значить залишилася душа у Лукаша, може вона знову зацвіте коханням.)
-         - На що вказує поєднання « туга і каяття»?(туга й каяття – це поєднання вказує на те , що Лукаш жалкує за втраченим і глибоко розкаюється у своєму)
-          А без надії…?(У нього немає надії на щастя , бо від кохання до  зради  - один крок . І Лукаш  його зробив .)
    « Я душу дав тобі! А тіло звабив!
-         Який висновок робимо з його прозріння?(Лукаш щиро зізнається у розумінні його зради)
-          Вчитель. Образ  Лукаша - вовкулаки символізує народні погляди на людину:хто зрікся духовного життя, згасив у собі порив до прекрасного, той перестав бути людиною. Пройшовши через очищення , страждаючи і розуміючи свою недосконалість, Лукаш стає мудрішим, бо пізнає смисл свого буття. Він гине, але краплина мудрості, придбана у життєвій боротьбі , залишається людям.
-         Останній монолог Мавки – гімн єднання людини з природою, пісня про велич духовного, про боротьбу за красиве , вільне, творче життя.
-          Отже, чому Мавка вважає , що Лукаш не може « своїм життям до себе дорівнятись»?
V. Рефлексія (критичний момент уроку: учні переробляють нові знання на власні; запамятовують так , як розуміють; активно обмінюються думками; удосконалюють і поповнюють словниковий запас; вибір правильного варіанту.)
Метод « Сенкан»
       - А зараз узагальнимо   сказане нами за допомогою методу
 « Сенкан »  (білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків)
I група
1. Лукаш
2. молодий, нерішучий
3. пробуджує,страждає, втрачає
4. не цінує душі свого світу
5. вовкулака
1. Лукаш
2. щирий, невпевнений( наївний)
3. любить, розуміє,вмирає
4. зрікся духовного життя
5. « весняний вітер »
II група
1.     Мавка
2.     віддана, прекрасна
3.     кохає, бореться, перемагає
4.     має те, що не вмирає
5.     лісова царівна
1.     Мавка
2.     мудра, душевна
3.     цінує, підтримує, рятує
4.     Я жива ( Я вічно буду жити )
5.     символ прекрасної людської мрії

Метод « Мікрофон » ( вирішення проблемного питання )
А зараз вернемося до проблемного завдання нашого уроку і зясуємо:
- Чи зможеш це ти, сучасний громадянин в умовах складних і суперечливих дорівнятись своїм духовним життям до матеріального?
Висновок .
Отже матеріальне - тлінне, духовні набутки істинно невмирущі. Тому ми маємо піклуватися тим , що не стане тлінним, а думати про духовне.
Метод « Кола Вена»


Які «лінії дотику», або  що спільного можна знайти у творі « Лісова пісня» і сучасному реальному житті.
-         люди , захопившись мріями, , розчаровуються , не знаходять себе у житті.
-         Кохання – прекрасне почуття, що возвеличує душу.
-          Мистецтво – творить чудеса.
-         Природа – місце, де можна знайти спокій.
-         А зараз вернімося до епіграфа нашого уроку . Як ви розумієте його. ( звичайно, як же відчути любов, не знаючи зла, яка ж краса без корисного, але сенс життя в любові, в чистоті і красі світлої душі).
-          Підсумок уроку.

Бесіда.
-         Що перемагає в боротьбі двох світів : піднесеного, духовного й дрібязкового і буденного?
-         Чи справилися ми з поставленими питаннями.
-          Чи справдилися ваші очікування?
 ( Якщо  справдилися ваші очікування , то прикріпіть свої квіти на цей символічний букет.)Ось  який  прекрасний букет квітів, я бажаю, щоб вас все життя супроводжували  такі  квіти – життя, які приносили насолоду і задоволення.)
    Кожен з вас сьогодні почув щось своє , але всі почули , що незнищенна любов, як і незнищенна природа і все, що  народилося від добра і краси. Не спокушайтесь на скороминуще, бо розплата буде гіркою і важкою. Живіть так, щоб не зневажати « душі своєї цвіту» . Бо людина –переможець – це людина мудра, творча , гармонійна, що в леті  за своїм щастям постійно б’ється зі злом, радіє і страждає , падає і піднімається , гине і воскресає, але летить і тільки до краси. Тому бажаю вам перемагати.
Воістину правдиві слова філософа: « Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – це значить бути щасливим! » Нехай у вашому житті завжди поруч крокують віра, надія, любов, взаєморозуміння. І нехай всі добрі слова, що прозвучали сьогодні, залишається у ваших серцях.
 Оцінення учнів.
1.     На високому рівні працювали…
2.     На достатньому рівні працювали…
3.     Працювали непогано, але ще треба попрацювати над…
4.      Майстерна грала роль Мавки… Лукаша..
5.     Виявляти більше активності треба..
Домашнє завдання.
Написати стислий твір-роздум на тему:   «У чому сенс життя?
Відео уроку "Леся Українка "Лісова пісня""

Немає коментарів:

Дописати коментар